hubungi kami di : hidroponiksatu@gmail.com

Sunday, August 1, 2010

TEKNOLOGI TANAMAN SALAD HIDROPONIK SISTEM RAKIT (UNTUK HOBI)

Peringkat Percambahan Benih

Benih dicambah dengan menggunakan kiub oisis (span pencuci periuk boleh jadi pengganti) sebagai medium semaian bagi percambahan biji.. Kiub oisis yang mengandungi biji benih diletakkan dalam takung mengandungi air bersih untuk percambahan biji.

Gambar


Aktiviti Semaian
Takung kecil, kiub oasis(medium percabahan) lidi satey biji benih dan baja merupakan pealatan dan bahan perlu untuk seamian beneh.



Biji beneh (3-4 biji) dimasukkan kedalam medium semaian (kiub oisis) yang telah diguris dibahagian tengahnya bagi memasukkan biji benih kedalamnya.



Air bersih dimasukkan kedalam takung semaian. Medium semaian yang sudah dimasukkan biji benih kedalanya ditekan-tekan dengan tangan bagi membolihkan air meresap kedalamnya bagi tujuan percabahan benih.



Pada hari kedua (biji benih mula bercabah), larutam baja dengan setengah kadar kepekatan dimasukkan kedalam takung semaian.



Pada hari ke 10 atau ke 11 anak benih telah mula membesar dalam kiub oisis dan sedia untuk dipindahkan ke takung pembesaran.(tinggalkan satu pokok yang subur sahaja bagi setiap satu kiub oasis)



Peringkat Pebesaran

Anak benih dalam kiub oasis dari semaian yang telah sedia untuk dipindahkan kerakit bagi diapungkan dalam kolam atau takung untuk pembesaran.




Gambar Rakit polistrin berukuran 15cm x 15 cm (6in x 6 in ) dengan lubang atau tingkap di bahagian tengah bagi memasukkan anak benih beserta medium semaian. Rakit ini digunakan untuk mengapungkan tanaman dalam takung atau kolam bagi dibesarkan.




Anak benih dalam kiub oasis dimasukkan kedalam tingkap rakit.



Anak benih bersama medium semaian dimasukkan kedalam tetingkap rakit untuk diapungkan kedalam larutan baja.




Kelihatan akar pokok di bahagian bawah tingkap rakit




Rakit yang mengandungi anak benih diapungkan kedalam takung. Takung telah terlebih dahulu dimasukan larutan baja dengan kepekatan penuh.

Rakit-rakit yang mengandungi anak benih diapungkan kedalam takung bagi tujuan pebesaran.
ph meter diguna untuk uji ph larutan
ppm meter diguna untuk ukur kepekatan larutan


Rakit yang mengandungi pokok diapongkan untuk pembesaran. Takung dibuat daripada kayu 0.5 in x 6 inci. Tanah bertindak sebagai tapak takung. Plastik dialas dibahagian dalam takung untuk menahan air.


Rakit yang mengandungi pokok yang matang pada hari ke 30.



TEKNOLOGI 2

TEKNOLOGI TANAMAN SALAD HIDROPONIK SISTEM
TAKUNG PLASTIK (UNTUK HOBI)

Peringkat Percambahan Benih (sama dengan teknologi rakit diatas).

Peringkat Pembesaran

Gambar


Aktiviti
Bahan dan peralatan yang diperlukan ialah takung plastik, penutup takung, cawan atau bakul hidroponik, ppm meter (ukur kepekatan larutan), ph meter (ukur ph larutan)
Stok baja dimasuk dan dilarutkankkan kedalam takung yang telah diisi dengan air bersih.
Ph diukur untuk menentukan bacaannya antara 5.5 hingga 6.5. Jika bacaan rendah daripada 5.5 masukkan soda bikarbonat (biasa diguna untuk buat kueh) kacau dan sukat semula ph bagi dapat bacaan yang sesuai.

Jika ph tinggi daripada 6.5 masukkan cuka makan atau air bateri kedalam larutan dan kacau, sukat semula hingga dapat bacaan yang sesuai.
PPM diukur bagi menentukan kepekatan larutan baja sesuai untuk pertumbuhan pokok. Bacaan yang sesuai ialah 1280 ppm. Jika bacaan lebih rendah ,tambah lagi stok baja, sebaliknya tambah air bersih sekiranya kepekatan lebih tinggi.
Anak benih dalam kiub oasis dari semaian yang telah sedia untuk dipindahkan kedalam cawan hidroponik


Masukkan anak benih bersama medium percambahan kedalam bakul atau cawan hidroponik.


Masukkan cawan l yang telah mempunyai anak benih kedalam lubang pada penutup takung untuk tujuan pembesaran. Pastikan akar pokok bersentuh dengan larutan baja dalam takung.

Penjagaan- air mesti sentiasa ditambah hingga keparas yang sesuai kerana pokok memerlukan air dalam pembesarannya. Pada hari ke 30 salad sedia untuk dituai.



CATITAN :


Takung hidroponik hendaklah diletakkan di bahagian patio atau balkoni yang terlindung dari hujan serta menerima cahaya matahari Air hujan hendaklah dipastikan tidak masuk ke dalam takung agar larutan baja tidak menjadi cair. Elakkan menyembur racun serangga sebelum 1 minggu memungut hasil.

Keperluan Larutan Nutrien Mengikut Sukatan

Unsur Makro


Kepekatan (ppm)


Unsur Mikro


Kepekatan (ppm)
N 125 Fe 0.94
P 31 Mn 0.14
K 215 H 0.16
Ca 84 Cu 0.03
Mg 24 Zn 0.13
S 35 Mo 0.03

TEKNOLOGI 3

Read more: http://www.oocities.com/hidroponik_malaysia/teknologi.htm?20102#ixzz0vObir0LO

No comments:

Post a Comment